Algemene tips voor lichaamsbeweging na een stomaoperatie | Dansac NL

Dansac Ostomy, huidige verklaring met betrekking tot COVID-19 pandemie Lees verder

Algemene tips voor lichaamsbeweging na een stomaoperatie

Lichaamsbeweging is een belangrijk deel van uw herstel na een stomaoperatie. Lees hier algemene tips om actief te blijven.

father-and-daughter-biking-and-skating-on-park-trail-and-exercising-after-ostomy-surgery

Kom meer te weten over lichaamsbeweging na een stomaoperatie.

Uw stoma mag u niet verhinderen om aan lichaamsbeweging te doen of om lichamelijk actief te zijn zoals vóór uw operatie. Denk eraan, zelf lichte inspanningen zijn goed voor uw hart, gewrichten, spieren, longen en uw algemeen gevoel van welzijn.

Praat met uw arts of stomaverpleegkundige voordat u een programma voor lichaamsbeweging start, in het bijzonder als u vroeger vóór uw operatie niet actief was of als u andere medische aandoeningen heeft. Vermeld het zeker als u van plan bent om aan contactsporten te doen of als de lichaamsbeweging zware tiloefeningen omvat.

Voordelen van lichaamsbeweging na een stomaoperatie

Lichaamsbeweging kan helpen om ziekte te voorkomen. Regelmatige lichaamsbeweging verlaagt uw risico op hartziekte en beroerte en helpt om andere risicofactoren, zoals hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol, gewichtstoename en diabetes te verminderen en controleren. Lichaamsbeweging kan ook de stress verminderen en tezelfdertijd helpt dit u om sterker en flexibeler te worden. Uw gewrichten en spieren zullen zich ook beter voelen.

Na een stomaoperatie zijn veel stomadragers geïnspireerd om doelen voor lichaamsbeweging of lichamelijke conditie te bereiken die ze eerder nooit zouden hebben overwogen. De verandering in levensstijl die volgt op een levensveranderende operatie kan vaak verborgen sterktes naar boven brengen.

Algemene hints en tips voor lichaamsbeweging

Het is belangrijk om de lichaamsbeweging langzaam op te bouwen. Overdrijf niet. Als iets oncomfortabel aanvoelt, stop dan.

Enkele extra tips:

  • Draag comfortabele kleding en schoenen
  • Maak een gewoonte van lichamelijke activiteit en doe dit regelmatig
  • Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip aan lichaamsbeweging te doen, zodat het deel wordt van uw gezonde levensstijl 
  • Drink voldoende water vóór, tijdens en na elke training